Hogy kerül a szarvaskoponya a Deák térre? Szabad-e reklámot tenni egy szoborra? Vennél-e „Fejka” kaspót, csak mert a Szabadság térre tették egy kirakat helyett? A közterület-használat szabályait kerülgetve és a közízlés határait tapogatva terjed a gerillamarketing a Belvárosban.
Reklámozni a belvárosban jó. Aki olcsó vagy rendhagyó hirdetést akar magának, itt keres magának egy talpalatnyi helyet, és próbál valami eredeti és szellemes ötlettel előállni. A Mahír hirdetőoszlopok és az igénytelen megállítótáblák korszaka után egyre több felületről fedezik fel a terméket, szolgáltatást kínálók, hogy reklámozni is lehetne rajta. Fél éve gyűjtöm az V. kerületben a gerillamarketing nyomait: találtam mindent a sufnituningtól a multik precízen kiszámított ötletein át a nyers igénytelenségig. Van, aki fizet a közterület-használatért, van, aki anyagáron megússza. A környezetbe illesztett reklám hatékony: egyszerűen szembejön, se ellapozni, se elkapcsolni nem lehet.
1. IKEA kerti bútorok a Szabadság téren
Műanyag székekkel, nyugágyakkal, napernyőkkel rendezett be mesterséges kertet a svéd bútoráruház kora tavasszal a Szabadság téren. A rendhagyó kirakatba pakolt holmit ki lehetett próbálni. És hogy a kerti bútor pont egy olyan kerületbe került, ahol mindössze néhány tetőteraszon lehetne hasznukat venni? Sebaj, a Bankcenterben dolgozók biztos hírét vitték az agglomerációba is.
2. Szarvasagancs a Deák téren
Kandelábernek támasztott vörös megállítótábla két magyar zászlóval díszítve, előtte a dzsuvás térkőre gondosan elhelyezett jókora szarvastrófea – a Trófea Grill reklámja kétségkívül figyelmen kívül hagyhatatlan. Bár csodálkoznék rajta, ha ettől valakinek megjönne az étvágya.
3. Pizzás Topolino
Biztosra akar menni a Hercegprímás utcai pizzéria: a megállítótábla, a falfestés és a növényekkel dúsan díszített terasz mellett egy reklámmal teleragasztott Topolinot is szolgálatba állított, egy (na jó, kétharmad) parkolóhellyel csökkentve a kínálatot a környéken.
4. Ez is járműreklám
Az autóreklám után itt a biciklireklám Szent István körútról. Olcsóbb, nem foglal parkolóhelyet, a kerekeket meg gondos kezek irányba forgatták. A megállítótáblánál nem esztétikusabb, de amíg a táblára engedélyt kell kérni, ezt minden további nélkül bárhová le lehet láncolni.
5. Tisza az üres kirakaton
A Bajcsy-Zsilinszky út-Alkotmány utca sarkán felújítás alatt álló épület üres üzlethelyiségének kirakata éppen alkalmas volt a Tisza egyik rendezvényét meghirdetni. Graffitis, gerillás, értelmes megoldás.
6. János?
A fröccsöntők megvalósult álma: kólásüveg-szörnyeteg az Erzsébet tér közepén, kijelzővel, vezetékekkel. Idén nyáron ezt az ajándékot kapta a Belváros a Coca-Colától.
7. Nyakába, kezébe
A Vodafone a Dante őrei nyakába akasztott reklámtáblát. A Dizájn Terminál előtt álló dobermannok Szőke Miklós Gábor alkotásai - rikított rajtuk a piros hirdetés. Mielőtt azonban szoborgyalázást kiáltanánk, ne felejtsük el, hogy a legismertebb magyar gerillareklám is éppen egy V. kerületi szobor, amit ráadásul közpénzből állítottak a Blikknek.
Kattints és nem maradsz le a friss posztokról: