A nagy bejelentés és az angol plázamenedzser megbízása után öt hónappal nincs még se honlapja, se értékelhető eredménye a Váci utca újramárkázása projektnek. Az önkormányzat havi 24,8 milliót, azaz év végéig 200 millió forintot pumpál a projektcégbe. Már eddig sokba került, de nagyon sovány teljesítményt nyújtott az idén tavasszal létrehozott Váci Utca Bevásárlónegyed Nonprofit Kft.
Vörös szőnyegen szuvenyírért.
Az áprilisban nagy sajtónyilvánossággal útnak indított belvárosi önkormányzati projektnek a Váci utca újraélesztése és presztízsének növelése volna a célja. És rá is férne a tuningolás a mi Mariahilfer-paródiánkra, hiszen miközben az elmúlt évtizedben a prémium márkák az Andrássy útra, a Fashion Street-re és a WestEndbe mentek, itt csak a turistáknak szánt gagyit áruló szuvenírboltok szaporodtak.
Bontják a viakolort északon
Az önkormányzat a héten elkezdte felszedni a bevásárló utca északi részén és a kapcsolódó keresztutcákban a viakolort, hamarosan rakják a gabonakörökre emlékeztető új mintát a kövekből. Ezt a beruházást azonban nem a Váci utca Kft 200 milliója a fedezi, a végrehajtás is egy másik cég, a vagyonkezelő feladata. Az elsősorban pr-és szervezési feladatokkal megbízott cég eddigi tevékenységét jól jellemzi, hogy honlapot még nem csinált a projektnek, de saját glossy magazinjából már két számot megjelentetett. Mert ugye a fizetőképes turista nem az interneten tájékozódik indulás előtt, hanem még a Magyarországon sem terjesztett magazinból ismerkedik meg a Váci utca vonzó, új arcával. Ráadásul mindkét eddigi szám szigorúan Rogán Antal fényképével és ajánló soraival kezdődik, és a parfümériák ingyenes újságnak álcázott reklámfüzetével megegyező stílusban készült.
Road Up Shopping
Sebaj, mert nyakunkon az első Night Shopping – és ez már a Váci utca Kft. szervezése. Szeptember 30-án, hétfőn harminc üzlet tart késő estig nyitva, este 8 után különböző kedvezményeket adnak a vásárlóknak. Érthetetlen azonban, hogy miért várták meg ezzel a programmal szeptember végét: a 10 fokos éjszakai hőmérsékletet és a lekordonozott, teljesen szétbombázott burkolatú sétálóutcát. Rendes pr-re, reklámra sem futotta a 200 millióból, az önkormányzati lapban közölt hirdetésen kívül csak egy szeptember 20-án (!) indított Facebook-oldalra feltöltött boltlogókkal hirdetik magukat. Bundabugyi és munkavédelmi bakancs nélkül senki se induljon útnak nightshoppingolni.
Vidám és ötletes arculat
Teljes elsötétítés
Amilyen indokolt az „újramárkázás” a Váci utca esetében, olyan sok sebből vérzik az önkormányzat és a projektcég ezzel kapcsolatos koncepciója. A Váci utca északi részén üzletet bérlő vagy birtokló vállalkozókkal veszik fel a kapcsolatot annak érdekében, hogy ú.n. klaszterbe szervezzék őket és így szervezett csoportként alakítsák ki fejlesztési javaslataikat, közös rendezvényeket, egyeztetett üzletpolitikát, közös pr-t, közös arculatot alakítsanak ki – önkéntes alapon. Ez az első két évben ingyenes a számukra, mivel az önkormányzat közpénzből finanszírozza számukra. Ebből természetesen fakad az is, hogy – hiába nem tetszik a boltoknak - a megrendelő ízlése érvényesül a csupafekete, depressziós arculatban, a sokat cikizett, divatjamúlt díszburkolatban, a pr-pénzek hatástalan elköltésében, a felújítás közepére szervezett night shoppingban.
Két Váci utca van
Ráadásul, amit a Váci utca északi része ingyen közpénzből megkap, abból semmi sem jár a Váci utca déli részén lévő boltoknak, éttermeknek. Ugyanis egyelőre csak az északi részt akarják újramárkázni, a déli szakasztól, mint valami lesajnált rokontól igyekeznek magukat távol tartani. Csakhogy a köztudatban a Váci utca egy, és ha például egész nyáron a déli részen lévő Galilei Étterem gyomorforgató történeteit halljuk, akkor nem arra gondolunk, hogy bezzeg a Váci utca északi része milyen korrekt. A kettészakítási akció csúcspontja az lesz, amikor a tervekben szereplő Váci Utca Kapuja objektumot, ami a valóságban valamilyen stilizált kapu, bejárat lesz, felállítják majd a Vörösmarty téren és mondjuk a Kígyó utcánál. Ennél már elegánsabb lenne az is, ha egyszerűen átneveznék a déli szakaszt.
A Váci utca déli része mostohagyerek lett. Miért is?
A huzatos pláza
Más kerületi önkormányzatok által erőltetett tematikus utca koncepciók vagy egyáltalán, vagy csak rövid ideig bizonyultak sikeresnek. Tanulságos példa a Király utcáé, ahol mára már csak minden tizedik boltnak van bérlője, vagy a Bartók Béla úté, ami kulturális városközpont helyett spontán a nemzeti dohányboltok főutcájává szerveződött. A Váci utca bevásárló utca marad, itt a virtuális plázává alakítás tervét vázolta Michael Carroll, a Váci Utca Bevásárlónegyed Kft. ügyvezetője, aki a Duna Pláza, a Campona és a MOM Park beindítása után vállalta el ezt a feladatot. De nem tűnik fenntartható ötletnek egy bevásárló utcából plázautánzatot csinálni, amikor Budapesten nincs szükség több plázára, és mára már néhány városszéli épület esetében inkább az újrahasznosítás lehetőségét kell keresni.
Eközben a Váci utcának vannak olyan adottságai, amire építeni lehetne újramárkázás során: amiktől szolgáltatási kínálatában, egyfajta életérzés közvetítésében előzni tudna a fővárosi plázapiacon. A műanyaghangulat, a plázaarculat szolgai utánzásával azonban éppen ezek az értékes sajátosságok tűnhetnek el.
Kattints és nem maradsz le a friss posztokról: